#3. Mijn redding

Hallo allemaal,

Vanavond schrijf ik een stukje over mijn ‘hulpmiddelen’. Zoals je uit het voorgaande stukje zult hebben begrepen was het een grote chaos na de aanrijding. Na de drie maanden rust was het weer tijd om de draad op te pakken. De schade opmaken bleek vooral dat ik mezelf niet herkende in een heleboel facetten van mijn leven. Sowieso was er ‘iets’ aan de hand met mijn zicht en was het al snel te druk.. een gesprek volgen kostte mij moeite en nadien kon ik me niet herinneren waarover er gesproken was. Ik maakte overal notities van, in fout geschreven Nederlands, half Engels en deels Italiaans.

Het werd langzaam lente en destijds woonde ik in een appartement die uitkeek op een grasveld, daar was een grindpad waar mensen met hun honden liepen en er was water, waar in de lente de eendjes en zwanen zwommen. Daar heb ik lange tijd met mijn zus gewoond; samen hadden wij de gewoonte om te ontbijten op het zonnige balkon en bij te kletsen onder het genot van een kop koffie. Toen zij verhuisde onderhield ik deze gewoonte in mijn eentje. Echter, de eerste keer dat ik de balkondeur opendeed kon ik alleen maar mijn handen naar mijn oren brengen. Wat een kabaal!! Ik kon helemaal niet daar buiten zitten. Het geluid van de eendjes was zo penetrant dat ik ze vervloekte dat ze daar zwommen, als mensen op het pad liepen doordrong het geluid van het grind, de passerende vliegtuigen stoorden mij… niets genieten van de lente! Ik baalde als een stekker en begreep dat er met mijn gehoor ook ‘iets’ was gebeurd.

Ik vond het erg frustrerend, zelfs de kleine gewoontes moesten worden aangepast door de gevolgen van die aanrijding. Echter, wanneer je geneigd bent te kijken naar alles wat er mis is, of wat je dus niet (meer) kunt is de lijst oneindig lang. Dat helpt totaal niet, want dat gaat van kwaad naar erger. Veel vraagtekens… als ik zo’n moeite had met geluiden, waarvan ik (uit ervaring) weet dat ze niet idioot hard zijn (eendjes, grind), hoe dan om te gaan met harder geluid: muziek bijvoorbeeld? Tegenwoordig moet er zelfs in kledingzaken de volume zo hard staan. Hoe een concert bijwonen? Of naar een discotheek? Er was een tijd waarin ik genoot van een avondje salsa dansen… wat nu? Maar ook een ‘simpel’ etentje buiten de deur, in een restaurant bijvoorbeeld, met muziekboxen aan de muren, geluid van borden en bestek om me heen, geluid van conversaties, wellicht een schreeuwend kind aan de tafel naast me, etc… Stel je eens voor dat je deze geluiden niet kunt filteren en dat je ze allemaal even hard hoort… gelijktijdig wil je ook horen wat je gesprekspartner zegt… zou zo’n diner een leuk uitje buiten de deur zijn of zou het een uitputtende gelegenheid worden? Wat denk je?

Geinspireerd door deze zin “Accepteer wat je niet kunt veranderen & verander wat je niet kunt accepteren” heb ik besloten om iets te doen wat binnen mijn mogelijkheden ligt. Als ik last heb van geluid, maar ik de buitenwereld niet kan regelen, dan zal ik het bij mezelf moeten zoeken. En zo heb ik ‘otoplastieken’ laten aanmeten. Dat zijn op maat gemaakte oordoppen met een filter erin. Zo is het mogelijk om  achtergrondgeluiden te dempen. Wat een verademing!

Eerst schaamde ik me ervoor en droeg ik een muts in de winter, in de zomer mijn haar los. Tegenwoordig ben ik die fase echt voorbij en ontzettend blij dat deze otoplastieken bestaan en mijn leven buiten de deur wat draaglijker maken. Wanneer ik de deur uit ga, gaan ze altijd mee. Meestal draag ik beide, soms 1 en zelden stop ik ze beiden in mijn tas.

Wat helpt jou om de dag beter door te komen? En omgaan met geluid?

Verena

unnamed

7 gedachtes over “#3. Mijn redding

  1. Hallo Verena,
    Jouw ervaringen zijn een bron van informatie voor mij zonder dat er wordt gezeurd maar gewoon zoals het is. Ik ben nu ruim 1,5 jaar verder na mijn ongeluk en herken veel van je klachten, zoals de overgevoeligheid voor geluid. Ook ik heb op maat gemaakte otoplastieken aangeschaft maar heb nog moeite met de mate van demping. Ik ben van 15 dB naar 17 dB gegaan en vind dit eigenlijk nog te weinig. Daarnaast is het holle geluid van je eigen stem erg storend, ik kan er nog niet zo aan wennen. Wat is jouw ervaring hiermee, nog meer dB dempen of een kwestie van wennen. Succes met je blog!
    Groetjes Jacqueline

    Like

    • Hallo Jacqueline,
      Dank voor de feedback! Precies de bedoeling van mijn blog om handvatten aan te reiken.
      Zelf heb ik de 19dB. Het is inderdaad storend bij holle ruimtes of als je beide oordoppen in hebt en ergens op kauwt 😁
      Ook krijg ik wel eens te horen dat ik te zacht of juist te hard praat 😳 Lastig in te schatten!! Denk wel dat het vooral met gewenning te maken heeft. Vooral veel dragen, al is het om boodschappen te halen. Soms ook eentje eruit halen en kijken wat dat met je doet.
      Ik moet ook zeggen dat.. Cliché… Tijd ook heel veel doet én blootstelling aan bepaalde geluiden. Zoals autorijden doe ik nu vaak met 1 of geen oordoppen, terwijl ik in het verleden daar echt niet aan moest denken!
      Succes & geduld 🍀
      Liefs, Verena

      Like

  2. Hoi Verena,

    Ik ga ze ook aanschaffen, denk er al een tijdje aan. Waar heb jij ze laten maken?

    En eh, ik lees nog steeds met veel plezier je stukjes 🙂

    Groetjes,
    Merel

    Like

    • Hallo Merel,

      Wat leuk om van je te horen! Ik heb ze aangeschaft bij Schoonenberg. Ik werd daar goed geholpen in de keuze betreffende filtersterkte (wat ik wel/niet wil horen). Destijds waren de kosten €150. De laatste keer dat ik ze liet maken was in 2013 (ik ben ze 2x kwijtgeraakt… alle keren de linkeroor!!!). Als je wil dat ze niet uit de oren steken, dan moet je dat bij de bestelling doorgeven (dan halen ze de haakjes weg waar je een touwtje aan vast kunt maken, te vergelijken met een leesbril, die men dan laat hangen om de nek… dat zou je ook kunnen doen met de oordopjes). Ik heb dat niet gedaan… als ik één dopje uit doe, dan heb ik een vaste plek zodat ik er snel bij kan als ik het weer wil indoen.

      Succes! Laat je weten of ze bevallen?
      Groetjes,
      Verena

      Like

      • Tnx voor je uitgebreide reactie! Op naar Schoonenberg deze week.
        Ik laat je weten of ze bevallen. Ik ben heel benieuwd!
        Groetjes, Merel

        Like

  3. Ik heb onlangs otoplastieken besteld. Bij aschoonenberg. Ik heb lang geprobeerd om het zonder oordoppen te redden maar merkte dat ik steeds vaker bepaalde drukke situaties uit de weg ging. Daardoor dreigde ik teveel geisoleerd te raken. Ik hoop ze volgede week op te unnen halen.

    Like

Geef een reactie

