#6. Yoohoo.. vakantie!!

Hallo allemaal,

Vandaag ga ik een stukje schrijven over de vakantie. De afgelopen jaren ben ik geregeld alleen op vakantie geweest, met mijn rugzak en een reisgids. De eerste keer omdat ik nieuwsgierig was hoe het zou zijn om alleen weg te gaan, de keren daarop omdat ik het reizen ging combineren met een talencursus, yoga of Vipassana en andere keren omdat de omstandigheden ernaar waren. Na de aanrijding was het een verademing om in mijn eentje weg te gaan, om totaal geen rekening te hoeven houden met andermans wensen en mijn grenzen niet te overschrijden ten behoeve van een ander.

Eerlijk beken ik ook dat de keren dat ik weg ben gegaan met iemand na de aanrijding, het daarna einde vriendschap was. Ik ben er dan ook enigszins huiverig voor geworden. Ik geef van te voren aan dat ik energieproblemen heb, dat ik drukke plekken vermijd, dat ik mijn dag niet goed kan rekken en rustmomenten nodig heb, dat dag na dag activiteiten moeilijk zijn voor mij en ik niet dagelijks van alles kan gaan ontdekken zonder ervoor te boeten, etc. Men stelt zich altijd heel begripvol op van te voren, verzekerd mij mijn leven te begrijpen en zegt “Dat weet ik toch?! Geef maar aan als het niet gaat”, maar uiteindelijk is zeggen en ervaren een wereld van verschil…

Nu diende zich weer een nieuwe kans aan om een vakantie te delen. Het zou eerst een weekendje weg zijn, maar algauw volgde het ene idee de andere op en in mijn enthousiasme had ik 8 dagen geboekt, verdeeld over Porto en Lissabon.. hoe fijn! Maar ook hoe eng?! Weer eens met iemand optrekken 24/7. Tig waarschuwingen van te voren gegeven en met de belofte aan mezelf om eens niet op mijn tenen te lopen om allerlei excursies mogelijk te maken stapte ik het vliegtuig in. Wat kan er toch allemaal misgaan??!

Gezien de visuele en auditieve filters bij mij niet goed filteren is een dag in een stad doorbrengen sowieso heel druk, wat zich op straat afspeelt. Sowieso heb ik mijn oordoppen in buiten de deur. Geregeld deed ik mijn ogen dicht achter mijn grote zonnebril, zoals op de boot, tijdens de scootertocht of in OV. Ogen dicht en me concentreren op een mantra, even terugkeren naar mezelf zonder dat een ander dat in de gaten heeft. In de trein richting Lissabon achterstevoren zitten was iets teveel van het goede en heb dan ook een andere stoel genomen dan die ik op mijn ticket had. Ook heb ik de dagen in de stad afgewisseld met dagen in de natuur, zoals naar het strand en naar een kasteel met een enorme tuin omheen. Als het begon te duizelen of de oorsuis te erg werd, dan nam ik een halfuurtje rust op een bankje en hoopte ik de ander niet te beperken doordat ik daar bleef zitten. Dan stonden we in de rij om kaartjes te kopen voor iets en begon de man achter mij te fluiten (nee!! Waarom precies waar ik sta?!), dus ben ik toch de rij uitgegaan en elders gaan wachten. Er waren een heleboel straatartiesten en dan liep ik door terwijl mijn gezelschap wel wilde luisteren. Helaas haakte ik op zaterdagavond af en lag ik al om 20u in mijn bed. Ook had ik last van mijn rug en nek, ondanks de yoga die ik in de ochtend deed, en heb ik een shiatsu massage genomen in het park… dat gaf wat verlichting en ook een momentje rust, afsluiting van alles wat zich om me heen afspeelde.

Ik heb geleerd dat het in kleine dingen zit hoe je je energie kunt bewaren, maar hoe dan ook voelt het als presteren om zo’n dag door te komen en de volgende dag weer. Ik ben ontzettend blij dat deze vakantie zo goed is gegaan en ik me in ieder geval aan mijn voornemen gehouden heb om mijn grenzen te bewaken. Een balans tussen uitleg geven waarom ik iets (niet) doe en de nadruk niet telkens op allerlei klachten te leggen, een luisterend & niet-oordelend oor en durven om een moment voor jezelf te nemen hetzij via de massage die me zo tegemoet kwam of een avondje hotelkamer, hebben ervoor gezorgd dat ik niet op mijn tenen heb gelopen en dat deze vriendschap stand houdt! Dat doet een heleboel goeds voor mijn zelfvertrouwen. Dank!!

Liefs, Verena

  

Geef een reactie

